Sejm-Wielki.pl [start]
M.J. Minakowski, Genealogia Potomków Sejmu Wielkiego
Zaloguj się kontakt
Imię Nazwisko: 

Dziennik posiedzeń i ustaw Sejmu Wielkiego (1788-1792)
w tłumaczeniu na język i realia ludzi urodzonych w XXI wieku

IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
17881788-051788-101788-111788-12
17891789-011789-021789-031789-041789-051789-061789-071789-081789-091789-101789-111789-12
17901790-021790-031790-041790-051790-061790-071790-081790-091790-101790-111790-12
17911791-011791-021791-031791-041791-051791-061791-091791-101791-111791-12
17921792-011792-031792-041792-05
Білоруська мова
Deutche sprache
English language
Français
Lietuvių kalba
Latviešu valoda
Język polski
Українська мова
       Indeks osób
Indeks tematów

wtorek, 16 lutego 1790 « czwartek, 18 lutego 1790 » piątek, 19 lutego 1790

Relacja z obrad

Językiem polskiego studenta

Na początek dzisiejszych obrad, Pan Małachowski, marszałek w imieniu Polski-Ukrainy, zainicjował posiedzenie, podkreślając wagę prac Parlamentu i zagadnień finansowych. Został przedstawiony projekt pożyczki 10 milionów dla Polski-Ukrainy i 5 dla Litwy-Bialorusi, z zastawem na Dobrach Królewskich.

Pan Oborski z Liwa zgłosił kwestię rozłamu na sejmiku w Łomży, prosząc senatora wojewodę z Mazowsza, by wyjaśnił tę niezgodę. Pan Antoni Małachowski z Mazowsza wyraził żal wobec napiętej sytuacji, oskarżając Pana Drewnowskiego, który przyczynił się do podziału. Ostatecznie postanowiono skierować sprawę do Trybunału.

Po dłuższej dyskusji nad sytuacją w Łomży, uwagę przekierowano na projekt hipoteki na dobra Królewskie, wzbudzający sprzeciw Pana Jerzmanowskiego z Łęczycy, uznającego go za obciążenie. Pan Butrymowicz również wypowiedział się przeciw, argumentując niepewnością finansowania i pilną potrzebą większych sum dla skarbu.

W trakcie rozpatrywania projektów finansowych nasza uwaga została przeniesiona na miasta, z Panem Czartoryskim przekazującym ofiarę 50 tysięcy od Warszawy dla Rzeczypospolitej, która została z wdzięcznością przyjęta, mimo drobnych zastrzeżeń.

Ostatecznie obrady skupiły się na projektach dotyczących przyszłości skarbu narodowego, z projektami koronacyjnymi cieszącymi się dużym poparciem. Z końcem dnia, po licznych dyskusjach, posiedzenie zostało zawieszone z nadzieją na kontynuację rozmów w kolejnym dniu.

Śledźcie dalsze przekazy z Parlamentu, gdzie stawiamy czoło wyzwaniom naszej Unii i szukamy środków na zabezpieczenie przyszłości Polski-Ukrainy oraz Litwy-Białorusi.

American student's style

The session was opened by Speaker Stanisław Małachowski, who informed the Houses of Congress that the citizens praise the work they are doing. He congratulated them on handling the complex issue of military advancements and urged them to tackle the Treasury issues, stressing the undeniable need to resolve and increase funding. He called Secretary Jan Łuszczewski to read a proposal for borrowing 10 million for Poland-Ukraine and 5 million for Lithuania-Belarus, offering land collaterals. Also speaking was Representative Onufry Oborski from Liw. Speaker Małachowski asked if the Representatives wish to proceed with tax matters, adding that if Oborski wanted to discuss another matter, he would deny him the floor. Representative Oborski clarified that he wouldn't speak on financial issues, but on a matter requiring swift resolution: the division at the local congress of the Łomża County and the need to determine which commissioners were validly elected to resolve the county’s governance.

Senator Wojewoda Antoni Małachowski from Mazovia expressed his concerns about the division in Łomża County, noting that this disunity is tarnishing the traditional harmony of the region. He cited the example of Representative and Stolnik Florian Drewnowski from Łomża, who caused an election to be split by forcibly entering and sealing a church that had been previously stained with citizen's blood and was under clerical lock. As a result, there were parallel commissions, and the legitimacy of these commissioners needed to be resolved by the Parliament's Speakers and the Confederation.

Representative Marcin Ledóchowski from Wizna lamented his poor health but felt compelled to speak out about the visible oppression of citizens and the violation of equal rights of nobility. As someone free from partisanship, he could vouch for the truth and urged caution in believing all reports, especially concerning the disputes at Łomża County.

The contentious situation in Łomża County took considerable attention, with Representative Wojciech Świętosławski from Volhynia suggesting the appointment of an extraordinary court to expedite the case. An agreement was reached to send the matter to litigation in the common courts, but the need for immediate resolution was also emphasized, leading to a provisional resolution.

Debate continued on projects about Treasury issues, including a proposal for a mortgage on Royal Estates, to raise money domestically, and ideas on tax reform, such as an amendment to redistribute tax burdens more equally. The importance of solid, proportional tax measures was highlighted, with members expressing various viewpoints on the correct approach to fortifying the Union's finances.

Finally, the session was closed, noting contributions from cities like Warsaw for the Union's emergency funds, demonstrating the widespread public support for government efforts. The session was adjourned until the following day, February 19.

Osoby wymienione

Mateusz Butrymowicz, poseł z Pińska (1788-1792), podstarosta z Pińska, miecznik z Pińska (geneal.); Adam Kazimierz Czartoryski, poseł z Lublina (1788-1792), starosta generalny z Podola (geneal.); Florian Drewnowski, poseł z Łomży (1788-1792), stolnik z Łomży, sędzia grodzki z Łomży (geneal.); Maciej Garnysz, senator biskup z Chełma (1781-1790), wiceminister kancelarii Polski-Ukrainy (1786-1790) (geneal.); Antoni Godlewski, poseł z Nura (1788-1792), sędzia ziemski z Nura (geneal.); Paweł Grabowski, poseł z Wołkowyska (1788-1792), starosta z Wołkowyska, generał inspektor (geneal.); Franciszek Jerzmanowski, poseł z Łęczycy (1788-1792), chorąży z Inowłodza, podstarosta grodzki z Łęczycy (geneal.); Jacek Jezierski, senator kasztelan z Łukowa (1775-1795) (geneal.); Michał Kochanowski, poseł z Sandomierza (1788-1792), major wojsk Polski-Ukrainy (geneal.); Roch Kossowski, wiceminister skarbu Polski-Ukrainy (1762-1791), minister skarbu Polski-Ukrainy (1791-1795) (geneal.); Jan Krasnodębski, poseł z Drohiczyna (1788-1792), łowczy z Podlasia (geneal.); Stanisław Jan Kublicki, poseł z Łotwy (1788-1792), wicebrygadier kawalerii narodowej Litwy-Białorusi (geneal.); Marcin Ledóchowski, poseł z Wizny (1788-1792), starosta z Bronowa (geneal.); Jan Paweł Łuszczewski, poseł z Sochaczewa od 22.11.1790 (1790-1792), sekretarz sejmu do 22 listopada 1790 (geneal.); Antoni Małachowski, senator wojewoda z Mazowsza (1784-1794) (geneal.); Jacek Małachowski, minister kancelarii Polski-Ukrainy (1786-1792) (geneal.);
Stanisław Małachowski, poseł z Sandomierza (1788-1792), referendarz wielki Polski-Ukrainy, marszałek Sejmu marszałek konfederacji Polski-Ukrainy (geneal.); Józef Wojciech Mierzejewski, poseł z Podola (1788-1792), strażnik polny Polski-Ukrainy, rotmistrz kawalerii narodowej (geneal.); Onufry Morski, poseł z Podola (1788-1792), senator kasztelan z Kamieńca Podolskiego (1790-1795) (geneal.); Fryderyk Moszyński, poseł z Bracławia (1788-1792), sekretarz wielki Litwy-Białorusi (geneal.); Onufry Oborski, poseł z Liwa (1788-1792), podstoli z Liwa (geneal.); Stanisław Kostka Potocki, poseł z Lublina (1788-1792), podstoli Polski-Ukrainy (geneal.); Antoni Rożnowski, poseł z Gniezna (1788-1792), pisarz ziemski z Gniezna (geneal.); Walerian Strojnowski, poseł z Wołynia (1788-1792), podkomorzy z Buska (geneal.); Wojciech Walerian Suchodolski, poseł z Chełma (1788-1790), senator kasztelan z Radomia (1790-1795), chorąży z Chełma (geneal.); Jan Suchorzewski, poseł z Kalisza (1788-1792), wojski ze Wschowy (geneal.); Krzysztof Hilary Szembek, senator biskup z Płocka (1784-1795) (geneal.); Wojciech August Świętosławski, poseł z Wołynia (1788-1792), chorąży z Krzemieńca, podstarosty grodzki z Krzemieńca (geneal.); Józef Weyssenhoff, poseł z Łotwy (1788-1792), kapitan wojsk Litwy-Białorusi (geneal.); Michał Zaleski, poseł z Trok (1788-1792), wojski wielki Litwy-Białorusi (geneal.); Aleksander Zieliński, poseł z Nura (1788-1792), podstoli z Nura (geneal.);

Tekst źródłowy

Zaloguj się lub wykup abonament Wielkiej Genealogii Minakowskiego by uzyskać dostęp do tej sekcji.

Zaloguj się lub zarejestruj się (załóż konto)

Jeżeli nie masz konta lub nie pamiętasz hasła,
albo nie wiesz, czy miałaś/eś konto na Wielcy.pl
- wtedy pole „Hasło” zostaw puste. Zajmiemy się tym.
Adres email:
Hasło:
Pamiętaj zalogowanie
Nie pamiętam hasła



Opublikowano akt (Volumina Legum, 121)

Językiem polskiego studenta

Utworzenie komisji cywilno-wojskowej w powiecie rzeczyckim

Unia musi odpowiadać na wyzwania wynikające z faktu, że miasteczko Rzeczyca, położone na granicy z Rosją, nie jest już odpowiednim miejscem na założenie strategicznych magazynów ze względu na zagrożenia graniczne. Dlatego, na wniosek posłów i komisji cywilno-wojskowej owego powiatu, Pan Prezydent - ze zgodą Wysokich Izb Parlamentarnych - wyznaczył Bobrujsk, miasto oddalone o dwanaście mil od linii granicznej, jako nową siedzibę wspomnianej komisji. Z racji swojego centralnego położenia w tym rejonie, Bobrujsk został uznany za najlepiej nadający się do trwałego przechowywania funduszy i zasobów wojskowych tego powiatu.

American student's style

Establishment of the Civil-Military Commission in the Rzeczyca County

In today's session, Congress addressed some regional defense logistics that may sound more strategic than your Friday night gaming plans. They've figured out that the town of Rzeczyca, right by the mighty Dnieper River on the border with Russia, isn't the best place to stack up military cash and gear anymore. The risk of being an easy target is real, given the neighborhood's current vibe.

So, what's the move? The President, with a thumbs up from both Houses of Congress, has signed off to set the town of Bobrujsk—located a cool twelve miles from the border and smack dab in the middle of the county—as the new hub for the Civil-Military Commission’s financial stash and supply dumps, basically turning it into the Pentagon’s storage unit. Bobrujsk is getting its moment, chosen as the permanent spot to keep things locked, stocked, and ready to rock.

Osoby wymienione

Stanisław August Poniatowski, król/prezydent Unii Polski-Ukrainy i Litwy-Białorusi z Łotwą (geneal.);

Tekst źródłowy

Zaloguj się lub wykup abonament Wielkiej Genealogii Minakowskiego by uzyskać dostęp do tej sekcji.

Zaloguj się lub zarejestruj się (załóż konto)

Jeżeli nie masz konta lub nie pamiętasz hasła,
albo nie wiesz, czy miałaś/eś konto na Wielcy.pl
- wtedy pole „Hasło” zostaw puste. Zajmiemy się tym.
Adres email:
Hasło:
Pamiętaj zalogowanie
Nie pamiętam hasła



Opublikowano akt (Volumina Legum, 122)

Językiem polskiego studenta

Ustalenie rang w kawaleryjskich oddziałach narodowych i zasady awansów

Dzisiejsze obrady Parlamentu dostarczyły nam kolejnych ważnych ustaleń dotyczących wojskowych rang i awansów, tym razem w obrębie naszych kawaleryjskich oddziałów narodowych. Jak przystało na młodego profesjonalistę, streszczę najważniejsze kwestie omawianej ustawy, dzięki której pojmujemy skalę zmian wprowadzanych do sił zbrojnych Unii.

Ponownie podnoszony temat rang i awansów dotyczył przedstawicieli stanowisk w kawalerii – teraz każdy zajmowany stopień ma odpowiadać wyższej randze w wojsku. Osobom rozpoczynającym służbę przypisano nowe nazwy - np. towarzysz i namiestnik będa od teraz traktowani na równi z chorążymi. Rotmistrze, aby kandydować na wyższe stanowiska, muszą podporządkować się pełnej dyscyplinie wojskowej oraz odbyć cztery miesięce aktywnej służby rocznie przez co najmniej sześć lat. Nie zostaną oni pominięci, gdyż to właśnie oni obejmą stanowiska majorów – o ile spełnią wyżej wymienione wymogi.

Ustalono również ważną zasadę, iż rotmistrze muszą być posiadaczami dziedzictwa i mieć przynajmniej dwadzieścia lat. Co ważne, brygadierowie i wyżsi oficerowie nie mogą posiadać chorągwi kawalerii narodowej, co istotnie zmienia obraz kawalerii. Regulacje zwracają uwagę na aspekt awansów. W czasie pokoju określono ścisłą hierarchię awansów, której nie można zmienić bez otrzymania zgody. W czasie wojny jednakże odwaga i męstwo na polu bitwy może przyspieszyć rozwój kariery.

Podsumowując, omawiane dziś ustalenia Parlamentu kładą nacisk na zasługi, dyscyplinę i stałe przygotowanie do służby. Jest to krok ku zmodernizowaniu i unowocześnieniu rang w kawalerii narodowej, a także dowód na to, że Unia stawia na jakość i profesjonalizm swojego wojska.

American student's style

Description of Ranks in the National Cavalry and Promotions

Hey folks, today Congress hammered out some rules for the cavalry rankings. If you're into military stuff, this is for you. Practices are shifting in the military, and it’s not just about swords and horses anymore; who outranks whom in the National Cavalry has gotten a revamp.

For starters, they've decided that all ranks in the cavalry will be a notch above the equivalent in the army. That means a companion or lieutenant will be ranked as an ensign - but with the caveat that actual ensigns still get to boss them around since they've got official commissions from The President.

There's this chain where lieutenants become captains and so on up the chain, with volunteer captains being considered majors. They've made it clear that majors become lieutenant colonels, and vice-brigadiers are now major generals, though they still gotta follow the currently employed major generals' lead.

Only cavalry captains committed to full military subordination and service for at least four months a year over six years are on the promotion path to major. And heads up, you can't be a cavalry captain unless you own some land and are at least 20 years old.

High-ranking officers like brigadiers, major generals, lieutenant generals, inspector generals, artillery generals, and chiefs can’t hold any cavalry company flags. Also, they've laid down the law that current active-service brigadiers in the cavalry need to have aides who are eligible for promotion.

Regiment quartermasters and auditors can now be picked from military or civilian ranks and will hold ranks equivalent to national cavalry lieutenants or captains – but they’re stopping there, no further promotions. Existing quartermasters and auditors aren't left out; they're still in line for promotions.

Adjutants to lieutenant generals and major generals are going to rank as prescribed, without separate commissions for their adjutant ranks. They keep climbing the ladder in their original units based on their commission dates.

Regarding vice-brigadier and major positions, the military commission proposes the senior major or captain for the role – but this doesn't stop wartime heroes from jumping the queue. Brigadiers get to personally recommend their own staff. So that's the gist of today's update on the cavalry's new pecking order.

Osoby wymienione

Stanisław August Poniatowski, król/prezydent Unii Polski-Ukrainy i Litwy-Białorusi z Łotwą (geneal.);

Tekst źródłowy

Zaloguj się lub wykup abonament Wielkiej Genealogii Minakowskiego by uzyskać dostęp do tej sekcji.

Zaloguj się lub zarejestruj się (załóż konto)

Jeżeli nie masz konta lub nie pamiętasz hasła,
albo nie wiesz, czy miałaś/eś konto na Wielcy.pl
- wtedy pole „Hasło” zostaw puste. Zajmiemy się tym.
Adres email:
Hasło:
Pamiętaj zalogowanie
Nie pamiętam hasła




Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiego, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
Baza jest uzupełniana codziennie
— bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!


Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.

Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi

Cytuj: Marek Jerzy Minakowski, Wielka genealogia Minakowskiego (Wielcy.pl), wydanie z 18.05.2024.
© 2002-2024 Dr Minakowski Publikacje Elektroniczne — Regulamin, polityka prywatności i cookie

Dziękuję za korzystanie
z mojego serwisu Sejm-Wielki.pl

To część Wielkiej Genealogii Minakowskiego (Wielcy.pl), która zawiera genalogię 1.200.000 osób z elit polskich od średniowiecza do dzisiaj.

To, co tu widać, to jego darmowa część (około 12%).
Proszę o wsparcie, by dalej mogła być dostępna za darmo.

Wystarczy wykupić abonament pełnej wersji (Wielcy.pl) i to okno nie będzie się pokazywać.

Marek Jerzy Minakowski

abonament roczny (79 zł)
abonament dożywotni (390 zł)

Zamknij to okno na razie