Sejm-Wielki.pl [start]
M.J. Minakowski, Genealogy of the Descendants of the Great Sejm
Zaloguj się contact
Name Surname: 

M Leszek Marek Herdegen (ID: sw.401270)

Koligacja (szukanie pokrewieństwa) z: najkrótsza linia przodkowie
n.p. Mieszko I, Czesław Miłosz, Maria Skłodowska-Curie, Karol Wojtyła, Bronisław Komorowski, Marek Minakowski
Dalszy związek rodzinny z potomkami Sejmu Wielkiego (poza Genealogią potomków Sejmu Wlk.)
Uwaga! Tej osoby nie ma w Genealogii potomków Sejmu Wielkiego.
Dzięki uprzejmości autora zaglądasz teraz do Wielkiej Genealogii Minakowskiego (Wielcy.pl),
która jest od niej 10-krotnie większa (1.200.000 osób),
ale korzystanie z niej kosztuje 79 zł rocznie.
Zaloguj się
Autor za swoją pracę nie bierze ani grosza z budżetu państwa. Pomóż mu!

Ranking WGM: 420.345 (top 36%), Liczba łóżek od MJM: 22 [wyłącz kolorowanie] [?]


bohater Wiki, człowiek teatru, znani aktorzy

ilustracja

Rodzice

ilustracja
  • Zaloguj się
  • Urodzony prawdopodobnie w roku 1900
  • zmarł
 
  • Zaloguj się
  • Urodzona prawdopodobnie w roku 1900
  • zmarła
Przodkowie: drzewo "16"drzewo "32"drzewo "64"

pradziadkowie ?    Zaloguj się, poseł na Sejm Krajowy Galicji
1851-1919
   ?    ?
&    &    &    &
?    Zaloguj się, artykuł w Nekrologii
?1850-1913
   ?    ?
|    |    |    |
8 | 9    10 | 11    12 | 13    14 | 15
|    |    |    |
dziadkowie Zaloguj się
?1870-
   Zaloguj się
?1880-
   ? ?
|    |    |    |
4    5    6    7



 


|    |
rodzice Zaloguj się
?1900-
   Zaloguj się
?1900-
|    |
2    3



|
Leszek Marek Herdegen, bohater Wiki, 1929-1980

śluby i dzieci, wnuki, i do prawnuków

ilustracja
  • żona (ślub: około 1930): Zaloguj się, bohater Wiki 1918-1982
  • ilustracja
  • żona (ślub: dnia 4 VI 1952): Zaloguj się, bohater Wiki 1929 , (Rodzice : Zaloguj się ?1900- & Zaloguj się ?1900-) , rozwiedzeni w roku 1961
  • Stryjowie lub wujowie oraz ciotki, i kuzynki

    1. M Zaloguj się ?1900-
      ■  & Zaloguj się ?1900- dzieci | M Leszek Marek Herdegen 1929-1980 |
    2. M Zaloguj się bohater Listy Katyńskiej 1903-1940
      □  & Zaloguj się ?1910

    Najbliżsi sławni ludzie (wg kryterium PSB)

    W stopniach ° wyrażona liczba ogniw w łańcuchu, w którym każda następna osoba jest dzieckiem, rodzicem lub małżonkiem poprzedniej;
    wersja pełna (przy opłaconym abonamenice) pokazuje wykres powiązania; w wersji darmowej kliknięcie prowadzi do strony o danej osobie.

    1. STRUSZKIEWICZ Jerzy (1883-1948) architekt, docent Akademii Sztuk Pięknych i Wyższego Studium Handlowego w Krakowie
    2. ESTREICHER Stanisław (1869-1939) profesor prawa, bibliograf, publicysta
    3. LONGCHAMPS Franciszek (1840-1914) powstaniec 1863, przemysłowiec naftowy
    4. TARANCZEWSKI Wacław (1903-1987), malarz
    5. ESTREICHER Karol Józef (1827-1908) bibliotekarz, bibliograf, krytyk
    6. LONGCHAMPS Mieczysław Zenon (1876-1939) przemysłowiec naftowy
    7. ESTREICHER Alojzy Rafał (1786-1852) botanik
    8. LONGCHAMPS Bogusław (1808-1888) lekarz, powstaniec 1831
    9. GRABOWSKI Ambroży (1782-1868) księgarz, historyk
    10. ROSBIERSKI Bertrand Antoni (1764-1815) prawnik, profesor Uniwersytetu Lwowskiego, wiceprezydent Forum Nobilium
    11. DOMASZEWSKI Wacław (1842-1918) prawnik, dyrektor banku
    12. ROSNER Ignacy Juliusz (1865-1926) prawnik, dziennikarz, polityk konserwatywny
    13. LONGCHAMPS Franciszek (1912-1969) profesor prawa administracyjnego
    14. LASOCKI Józef Adam (1861-1931) generał dywizji WP
    15. KULCZYŃSKI Leon (1847-1932) pisarz, docent UJ
    16. ESTREICHER Dominik Franciszek de Paula (1750-1809) malarz, profesor UJ
    17. STRUSZKIEWICZ Władysław (1846-1919) ziemianin, poseł do Rady Państwa i na Sejm Krajowy
    18. KOPFF Wiktor Adam (1805-1889) prezydent Sądu Wyższego
    19. RUEBENBAUER Henryk Ernest (1881-1944) farmakognosta, lekarz medycyny, profesor Uniwersytetu Wileńskiego
    20. KREMER Karol Roman (1812-1860) architekt

    Uwagi

    • „Słownik biograficzny teatru polskiego 1900-1980”, t. II, PWN Warszawa 1994:

      HERDEGEN Leszek Marek (28 V 1929 Poznań - 15 I 1980 Toruń), aktor, kierownik lit. teatru
      Był synem Mieczysława H., ekonomisty, i Marii z Munnichów. Pierwszą jego żoną była aktorka Halina Zaczek (ślub 4 VI 1952, rozwód w 1961); przez ponad dwadzieścia lat był związany z aktorką i reżyserem Lidią Zamkow. Dzieciństwo do 1939 spędził w Toruniu, wojnę m.in. w Krakowie. Od 1943 pracował fizycznie. W 1944 brał udział w powstaniu warszawskim. Od 1945 kontynuował naukę w krak. Gimn. i Lic. im. Sienkiewicza. W 1946 debiutował jako literat w piśmie „Młoda Rzeczpospolita”, publikował też wiersze i artykuły w innych periodykach. W roku szkolnym 1948/49 występował w t. międzyszkolnym (grał tyt. rolę w „Konradzie Wallenrodzie") i w zespole amat. przy Woj. Komisji Związków Zawodowych. Maturę zdał w 1950 jako ekstern w Gimn. im. Nowodworskiego, ale już w 1949 rozpoczął studia w krak. PWSA. Jako student publikował w prasie liczne artykuły i felietony, od 1951 był członkiem ZLP. W lecie 1952 pracował jako kierownik lit. w krak. T. Młodego Widza; od lutego 1953 kierował Działem Literatury Współczesnej w nowo powstałym Wyd. Literackim. Po uzyskaniu dyplomu aktorskiego został zaangażowany od lipca 1953, wraz z grupą absolwentów krak. PWSA pod kier. L. Zamkow, do T. Wybrzeże w Gdańsku; debiutował rolą studenta Łukina („Barbarzyńcy”, 16 XII 1953), nast. grał z powodzeniem Aleksego („Tragedia optymistyczna"); równocześnie był wspólnie z K. Puzyną kier. literackim. W lipcu 1954 wrócił do Krakowa, gdzie do grudnia 1955 prowadził dział krytyki lit. w red. „Życia Literackiego”, a od listopada 1955 do końca 1957 był kierownikiem lit. Starego Teatru. W sez. 1955/56 występował jako konferansjer w T. Satyryków. Od lutego 1956 do końca sez. 1963/64 grał w Starym T.; w tych latach zdecydował się ostatecznie na zawód aktora a nie pisarza, choć publikował nadal. Wydał zbiór felietonów i recenzji „Zadania domowe” (Kraków 1956) i „Wiersze” (Kraków 1970). W sez. 1964/65-1971/72 należał do zespołu krak. T. im. Słowackiego. Od 1972 występował w Warszawie: przez dwa sez. w T. Studio, a od sez. 1974/75 w T. Powszechnym. W grudniu 1979 wystąpił gościnnie w T. Małym. Swoją ostatnią rolę, Profesora w „Spiskowcach”, zagrał w T. Powszechnym na cztery dni przed nagłą śmiercią na serce. Byt cenionym recytatorem. Poza pracą na scenach dram. uprawiał różne formy działalności aktorskiej: w 1956-58 współorganizował, był autorem i aktorem Teatru na Wozie, nawiązującego do tradycji trup jarmarcznych, występującego na ulicach podczas dorocznych Dni Krakowa; od poł. l. pięćdziesiątych występował z programami artystyczno-publicystycznymi w klubach i świetlicach Krakowa oraz na terenie całego kraju (tzw. t. faktu). Przygotowywał przedstawienia t. jednego aktora i t. małych form (nagrody na Ogólnopolskich Przeglądach Teatrów Małych Form w Szczecinie 1971 i 1972, od 1982 przyznawano honorową nagrodę im. Lidii Zamkow i Leszka Herdegena na Wrocł. Spotkaniach Teatrów Jednego Aktora). Od 1965 współpracował z Filharmonią krak. (w 1. siedemdziesiątych także z warsz. Filharmonią Nar. i T. Wielkim): wykonywał partie recytatorskie w „Pasji” według św. Łukasza K. Pendereckiego oraz w oratoriach A. Schónberga, A. Honeggera i K. Serockiego; z zespołami symfonicznymi wyjeżdżał na występy i międzynarodowe festiwale muz., m.in. do Grecji, Portugalii, Szwajcarii, Francji oraz na Bliski Wschód i do Stanów Zjednoczonych. Grał w ponad dwudziestu pol. filmach ekranowych i telewizyjnych, w kilku główne role; miał w swym dorobku wiele dużych ról w Teatrze TV, m.in.: tyt. w „Makbecie” 1966, „Lordzie Jimie” 1972, „Pugaczowie” 1973, „Edypie” 1975, oraz Norwid („Piszę pamiętnik artysty”, 1970), Judym („Ludzie bezdomni”, 1971), Poeta („Wesele”, 1972), Chopin („Lato w Nohant”, 1972), Janusz Myszyński („Sława i chwała”, 1974), Edgar („Play Strindberg”, 1977). Od wczesnej młodości był znany i lubiany w krak. środowisku artystycznym. Inteligentny i pracowity, obdarzony dynamiczną osobowością, wdziękiem osobistym i zwracającym uwagę wyglądem - smukła sylwetka blondyna w typie nordyckim, a przede wszystkim znakomitym, pamiętnym głosem: mocnym, niskim, głębokim, „spiżowym” barytonem. Najpłodniejsze teatralnie były lata krakowskie H., zdobył wtedy znaczną popularność, kwitowaną pięciokrotnie uzyskiwanym w plebiscycie widzów tytułem „najulubieńszego aktora Krakowa” (1961-65). Rozgłos przyniosło mu zagranie „Hamleta”, jako działającego z pasją przedstawiciela młodego, współczesnego mu pokolenia; J. Kott nazwał go „Hamletem po XX Zjeździe” (1956); S. Mrożek zauważył, że „reprezentuje racje przenikliwego, zdrowego i właśnie dlatego buntującego się rozsądku”. Formuła ta przylegała do większości kolejnych, ważnych ról H.; konstruował je po wnikliwej analizie, dbając bardziej o logikę, ukazanie motywów działania i moralne przesłanie wynikające z przedstawionych postaci, niż o ich wyraz zewnętrzny i wpływanie na uczucia widzów. W jego rolach, pisał E. Csató, „interesujące jest spiętrzenie siły i słabości, tak organiczne, że wydaje się przenikać wraz z krwią do wszystkich komórek postaci i tworzy jej specyficzny dramatyzm, jakby trochę niezależny od świata zewnętrznego”. Unikał wszelkiego sentymentalizmu, np. w roli Vala Xaviera („Orfeusz w wężowej skórze”, 1962) wg L. Jabłonkówny „poprawia zdecydowanie zamysł autorski”, „nadając poetycznym niedomówieniom jakąś twardość i pozorną oschłość, uzwyczajniając je niejako, a przez to właśnie sugerując głębokie życie wewnętrzne”. Z powodzeniem grywał postacie na pograniczu patologii, budując je „od wewnątrz” i dbając przede wszystkim o ukazanie ich ludzkiej prawdy: Heliogabal („Irydion”, 1958), Villon („Apelacja Villona”, 1960), Aktor („Na dnie”, 1960), Mobius („Fizycy”, 1963) i dwie, tytułowe, stanowiące „studium awansu człowieka na zbrodniarza”, zaliczone do najważniejszych - „Kaligula” (1963), „Makbet” (1966). Jako Kaligula „utrzymywał się na pograniczu cyrkowej błazenady i zimnego okrucieństwa” (J. Bober), grał „tropiciela moralnej niekonsekwencji”, którego wyposażył w „światoburczą brawurę, przerażającą brawurę, przerażającą logikę myśli - i w ową wysoce niepokojącą aurę, jaką roztaczają wokół siebie inteligentni degeneraci” (L. Flaszen). Zainteresowanie budziły jego role „nietypowych amantów”, np. Kucharz („Matka Courage”, 1962), „którego uwodzicielskie talenty i filozoficzne skłonności pokazał z prawdziwie męską flegmą” (M. Czanerle); refleksyjny, budzący sympatię, dobrze śpiewający brechtowskie songi Mackie Macheath („Opera za trzy grosze”, 1965); grając Szeligę („Pierścień wielkiej damy”, 1967) „miał wielkopański gest i wzięcie, wykwintny humor i celującą autoironię” (T. Kudliński). Do ważniejszych ról z repertuaru klasycznego należały także: Rodrygo („Cyd”, 1957, 1962), Poeta („Wesele”, 1963, 1969), tyt. („Edyp król” Sofoklesa, 1968), Tyrtej-Omegitt („Za kulisami”, 1970); ze współczesnych: Kapitan Greenwald („Huragan na „Caine”, 1958), Prowadzący („Cichy Don”, 1964), Oppenheimer („Sprawa Oppenheimera”, 1966), Kurt Gerstein („Namiestnik”, 1967). Role warsz. to m.in. Jordan („Komu bije dzwon”, 1972), Dante („Dante”, 1974), w głośnym przedstawieniu J. Szajny, 1974, Collot („Sprawa Dantona”, 1975), Jerzman drugi („Trzech w linii prostej”, 1975), On („Otwórz drzwi”, 1975), Jerry („Zdrada”, 1979). Ogółem zagrał na scenie ponad pięćdziesiąt ról, w tym dwadzieścia w reżyserii L. Zamkow.
      Był zaliczany do reprezentantów aktorstwa nowoczesnego, wynikającego, jak sam mówił, jakby z propozycji B. Brechta: „krytyczny, oceniający stosunek do roli, sformułowanie przez aktora własnego zdania i pokazanie go”. „Nie chcę ukrywać siebie za postacią, którą odtwarzam. Występuję jako człowiek współczesny, który w różnych rolach, w różnych postaciach, chce przedstawić problemy i rozterki ważne także dziś”. Logika, dystans i ironia, z czasem coraz bardziej gorzka, były w okresie warsz. dominującymi cechami i zarazem słabością jego aktorstwa. Chwalono kolejne role, za naturalność, wyrazistość i powściągliwość rysunku, ale zarówno krytyka, jak i publiczność pozostawały często chłodne wobec propozycji H., tak jak wystudzone stawały się grane przez niego role.

      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 2: teatr.2060.1
      sw.401270 Informacja p. Sebastiana Tuszyńskiego (z 18.2.2014)

    ...

    Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiego, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
    Baza jest uzupełniana codziennie
    — bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!


    Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.

    Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi

    Cytuj: Marek Jerzy Minakowski, Wielka genealogia Minakowskiego (Wielcy.pl), wydanie z 25.04.2024.
    © 2002-2024 Dr Minakowski Publikacje Elektroniczne — Regulamin, polityka prywatności i cookie

    Thank you for using
    my website Sejm-Wielki.pl

    This is part of The Great Minakowski Genealogy (Wielcy.pl), which contains the genealogy of 1,200,000 people from the Polish elite from the Middle Ages to Today.

    What you see here is the free portion (about 12%).
    Please support me so that it can continue to be available for free.

    Just subscribe to the full version (Wielcy.pl) and this window will not appear.

    Marek Jerzy Minakowski

    1-year subscription (79 zł)
    lifetime subscription (390 zł)

    log in if you already have an account here

    Close this window for now

    IP: 3.17.150.163