Sejm-Wielki.pl [start]
M.J. Minakowski, Genealogy of the Descendants of the Great Sejm
Zaloguj się contact
Name Surname: 

Ż Ewa Helena Bandrowska z Bandrowa h. Sas (ID: psb.644.2)

Koligacja (szukanie pokrewieństwa) z: najkrótsza linia przodkowie
n.p. Mieszko I, Czesław Miłosz, Maria Skłodowska-Curie, Karol Wojtyła, Bronisław Komorowski, Marek Minakowski
Dalszy związek rodzinny z potomkami Sejmu Wielkiego (poza Genealogią potomków Sejmu Wlk.)
Uwaga! Tej osoby nie ma w Genealogii potomków Sejmu Wielkiego.
Dzięki uprzejmości autora zaglądasz teraz do Wielkiej Genealogii Minakowskiego (Wielcy.pl),
która jest od niej 10-krotnie większa (1.200.000 osób),
ale korzystanie z niej kosztuje 79 zł rocznie.
Zaloguj się
Autor za swoją pracę nie bierze ani grosza z budżetu państwa. Pomóż mu!

Ranking WGM: 234.663 (top 20%), Liczba łóżek od MJM: 23 [wyłącz kolorowanie] [?]


bohater Czy wiesz kto to jest (1938), bohater Wiki, człowiek teatru

ilustracja

Rodzice

ilustracja
 
Przodkowie: drzewo "16"drzewo "32"drzewo "64"

pradziadkowie Zaloguj się
?1790-
   Zaloguj się
?1800-
   ?    ?
&    &    &    &
Zaloguj się
?1790-
   Zaloguj się
?1800-
   ?    ?
|    |    |    |
8 | 9    10 | 11    12 | 13    14 | 15
|    |    |    |
dziadkowie Zaloguj się
1817-
   Zaloguj się, artykuł w Nekrologii
1826-1918
   Zaloguj się
?1820-
   Zaloguj się
?1830-
|    |    |    |
4    5    6    7



 


|    |
rodzice Zaloguj się, bohater PSB
1853-1920
   Zaloguj się, artykuł w Nekrologii
ca 1856-1921
|    |
2    3



|
Ewa Helena Bandrowska z Bandrowa h. Sas, bohater Czy wiesz kto to jest, 1894-1979

śluby i dzieci, wnuki, i do prawnuków

ilustracja
  • Mąż (ślub: około 1910): Zaloguj się ?1880-1956
  • Rodzeństwo, bratankowie lub siostrzeńcy/bratanice lub siostrzenice

    1. M Zaloguj się ?1890-
    2. M Zaloguj się dr praw Uniwersytetu Jagiellońskiego (1908) , student Uniwersytetu Jagiellońskiego ?1890-
      ■  & Zaloguj się ?1900- dzieci | M Zaloguj się ?1930 |
    3. **Ewa Helena Bandrowska z Bandrowa h. Sas**

    Stryjowie lub wujowie oraz ciotki, i kuzynki

    1. M Zaloguj się 1851-1900
      ■  & Zaloguj się artykuł w Nekrologii ca 1850-1933 dzieci | M Zaloguj się 1879-1914 |
    2. M Zaloguj się bohater PSB , artykuł w Nekrologii , bohater Wiki , poseł na Sejm Krajowy Galicji (1908-1914) , znani uczeni nauk ścisłych 1853-1920
      ■  & Zaloguj się artykuł w Nekrologii ca 1856-1921 dzieci | M Zaloguj się ?1890-| M Zaloguj się ?1890-| Ż Ewa Helena Bandrowska z Bandrowa h. Sas 1894-1979 |
    3. M Zaloguj się bohater PSB , artykuł w Nekrologii , człowiek teatru , dr med. Uniwersytetu Jagiellońskiego (1881) , student Uniwersytetu Jagiellońskiego 1855-1919
      ■  & Zaloguj się 1859- dzieci | M Zaloguj się 1885-1940| M Zaloguj się 1885-1944 |
    4. M Zaloguj się 1860-
    5. M Zaloguj się bohater PSB , artykuł w Nekrologii , bohater Wiki , człowiek teatru , student Uniwersytetu Jagiellońskiego 1860-1913
      ■  & ? ? dzieci | M Zaloguj się ?1888-1912/ |
    6. Ż Zaloguj się artykuł w Nekrologii ca 1856-1921
      ■  & Zaloguj się bohater PSB , artykuł w Nekrologii , bohater Wiki , poseł na Sejm Krajowy Galicji (1908-1914) , znani uczeni nauk ścisłych 1853-1920 dzieci | M Zaloguj się ?1890-| M Zaloguj się ?1890-| Ż Ewa Helena Bandrowska z Bandrowa h. Sas 1894-1979 |
    7. M Zaloguj się ca 1859- □  & Zaloguj się ca 1859-
    8. Ż Zaloguj się ?1860- □  & Zaloguj się dr med. Uniwersytetu Jagiellońskiego (1886) , student Uniwersytetu Jagiellońskiego 1862-1954

    Najbliżsi sławni ludzie (wg kryterium PSB)

    W stopniach ° wyrażona liczba ogniw w łańcuchu, w którym każda następna osoba jest dzieckiem, rodzicem lub małżonkiem poprzedniej;
    wersja pełna (przy opłaconym abonamenice) pokazuje wykres powiązania; w wersji darmowej kliknięcie prowadzi do strony o danej osobie.

    1. BANDROWSKI Ernest Tytus (1853-1920) chemik
    2. BANDROWSKI Juliusz Marian (1855-1919) lekarz, publicysta
    3. BANDROWSKI Aleksander (1860-1913) śpiewak
    4. BANDROWSKI Bronisław (1879-1914) filozof
    5. KADEN-BANDROWSKI Juliusz (1885-1944) prozaik, publicysta
    6. KADYI Henryk (1851-1912) profesor anatomii
    7. KADEN Czesław Jan (1885-1938) aktor, reżyser
    8. KADEN Ernest Leopold (1792-1846) hutnik, powstaniec
    9. KADEN Henryk Ferdynand (1871-1932) bankowiec
    10. KADEN Kazimierz (1861-1917) lekarz pediatra
    11. KADEN Adam (1888-1940) pisarz, malarz
    12. KADEN Karol Henryk (1790-1873) hutnik, probierz
    13. MARKOWSKI Zygmunt (1872-1951) weterynarz, profesor i rektor Akademii Weterynarii we Lwowie
    14. NIEMOJEWSKI Andrzej Jan (1864-1921) pisarz, działacz polityczny
    15. NIEMOJEWSKI Józef (1769-1839) starosta śremski, generał
    16. JAROSZ Jan (1877-1943) profesor paleontologii, dr filozofii 10°
    17. HABURA Franciszek (1843-1921) pedagog 10°
    18. STAHL Leonard (1866-1929) działacz narodowo-demokratyczny, wiceprezydent Lwowa, zastępca Komisarza Generalnego Rządu we Lwowie 10°
    19. KLUG Jan Jakub (ok. 1750- pocz. XIX w.) kupiec, bankier, przemysłowiec 10°
    20. KLEMENSIEWICZ Zygmunt (1874-1948) publicysta, działacz polityczny 10°

    Uwagi

    • „Słownik biograficzny teatru polskiego 1900-1980”, t. II, PWN Warszawa 1994:

      BANDROWSKA-TURSKA Ewa Helena, z Bandrowskich, zamężna Turska (20 V 1894 Kraków - 25 VI 1979 Warszawa), śpiewaczka
      Była córką Tytusa B., prof. chemii Uniw. Jagiell., i Adeli z Chowańców, bratanicą Aleksandra Bandrowskiego (zob. t. 1), żoną Mariana Turskiego; jej ojcem chrzestnym był A. Asnyk. Podawana dotychczas data urodzenia 20 V 1899 jest nieprawdziwa. Maturę uzyskała w Gimn. św. Jadwigi we Lwowie; nast. w związku z chorobą płuc, której nawroty trapiły ją przez wiele lat, wyjechała na leczenie klimatyczne do Włoch. Głos kształciła u H. Zboińskiej-Ruszkowskiej w Wiedniu i tam w lutym 1916 wystąpiła po raz pierwszy na koncercie publicznym w Domu Polskim. W tymże roku śpiewała po raz pierwszy w Krakowie pieśni F. Schuberta i R. Schumanna. Za oficjalny jej debiut uznana została partia Małgorzaty („Faust") śpiewana 19 II 1917 na scenie T. Wielkiego w Warszawie. F. Brzeziński pisał po tym występie: „Na jej dobro przede wszystkim zapisać należy muzykalność”. (...) „W grze scenicznej wszystko było logicznie pomyślane, wykonane z prostotą i wdziękiem, dowodzi to inteligencji i talentu aktorskiego”. W sez. letnim 1917 występowała w przedstawieniach operowych, reżyserowanych przez T. Trzcińskiego w Krakowie. Na sez. 1917/18 została zaangażowana do zespołu operowego T. Miejskiego we Lwowie, gdzie śpiewała do 1922. W sez. letnich występowała w przedstawieniach operowych w Krakowie, a także gościnnie w Warszawie (kwiecień 1921). Śpiewała w tym czasie m.in. partie Małgosi („Jaś i Małgosia"), tyt. w „Lakme”, Mimi („Cyganeria"), Rozyny („Cyrulik sewilski"), Violetty („Traviata"). W 1922-23 leczyła się w Zakopanem. Od 1923, po ślubie, używała na scenie podwójnego nazwiska. W sez. 1923/24 i 1924/25 należała do zespołu T. Wielkiego w Poznaniu. Była „piękna, poetyczna, pełna ciepła i szlachetności kobiecej, równie wymowna w wyrazie głosu jak gestu” (Ł. Kamieński), gdy śpiewała Myrtocle („Zamarłe oczy"), a „królową majestatyczną w ruchu, jak ptak swobodną w koloraturowych trelach” (Z. Latoszewski) w partii Małgorzaty („Hugonoci"). W 1925-27 nie była stale związana z żadną sceną. Występowała gościnnie we Lwowie, Warszawie (1925, 1926, 1927), Poznaniu, Katowicach. Na sez. 1927/28 została zaangażowana do T. Wielkiego w Warszawie; tyt. partię Hrabiny „śpiewała z doskonałym umiarem artystycznym i dobrym opanowaniem strony czysto muzycznej” (M. Gliński), jako Lakme „głosowo i scenicznie odpowiadała najbardziej wygórowanym wymaganiom” (M. Gliński). W Warszawie śpiewała ponadto m.in. partie: Łucji („Łucja z Lammermooru"), Zuzanny („Tajemnica Zuzanny"), Neddy („Pajace"), tyt. w „Ijoli”, Caton („Casanova"). Pracowała pod kier. J. Sillicha, który wprowadził pewne korekty do jej techniki głosowej. W 1928 występowała kilkakrotnie gościnnie za granicą: w Czechosłowacji (18 III prem.” Halki” w Bratysławie), w Sztokholmie, Kopenhadze, Gdańsku i Hamburgu. Później występowała tylko gościnnie na scenach operowych i na koncertach w kraju i za granicą (m.in. koncerty promocyjne muzyki pol.): w 1929 śpiewała w Hamburgu (Mimi i Violetta), na Powszechnej Wystawie Krajowej w Poznaniu, w T. Wielkim w Warszawie, w Katowicach, w Stow. Pol. „Strzecha” w Wiedniu; w 1930 - w operze sofijskiej (Rozyna i Violetta), na koncercie w Antwerpii, w Teatro Lirico w Mediolanie (Violetta, Łucja), w Budapeszcie, Lwowie (Rozyna), Poznaniu (Łucja i Gilda w „Rigoletcie"), w Warszawie (Gilda, Nedda), Katowicach; w 1931 - w Warszawie (Mimi, Ijola, Nedda, Hrabina w „Hrabinie”, Violetta); w 1932 - na koncertach w Poznaniu, Lwowie i Paryżu (współpracowała ze Stow. Młodych Muzyków Pol.), śpiewała pieśni K. Szymanowskiego, A. Szałowskiego, J. Maklakiewicza, a przy akompaniamencie kompozytorów, pieśni M. Ravela i A. Russela; w 1933 - w Oxfordzie na XI Festiwalu Międzynarodowego Tow. Muzyki Współczesnej („Pieśni japońskie” J. Maklakiewicza), Poznaniu (Rozyna, Lakme), w ZSRR (koncerty z K. Szymanowskim i G. Fitelbergiem); w 1934 - w Leningradzie, Odessie, Moskwie (Lakme, Violetta, Rozyna, Elza w „Lohengrinie”, Tatiana w „Eugeniuszu Onieginie"), Poznaniu (Violetta), Warszawie (Rozyna); w 1935 - w USA (Rozyna, przedstawienie „Cyrulika sewilskiego” pod batutą A. Rodzińskiego w Cleveland); od września t.r. do stycznia 1936 - ponownie w ZSRR (ponad sześćdziesiąt osiem występów estradowych i operowych). W sez. 1936/37 występowała gł. w Polsce. Śpiewała w T. Wielkim w Warszawie (Łucja), w Łodzi (Gilda), Katowicach (Rozyna). Jej występy były zawsze wydarzeniami artystycznymi. Często śpiewała w radiu (także w programach zagranicznych), brała udział w reprezentacyjnych Koncertach Wawelskich. Śpiewała partię tyt. w film. wersji „Halki” (1937). W kwietniu 1937 występowała gościnnie w Sofii, na pocz. 1938 w Katowicach. W lutym t.r. uczestniczyła w strajku okupacyjnym artystów opery warsz., jesienią występowała we Lwowie (Madame Butterfly, Violetta, Rozyna). W styczniu 1939 debiutowała w paryskiej Operze Komicznej w partiach Lakme i Violetty. Od lutego do kwietnia t.r. śpiewała w Poznaniu (Mimi, Madame Butterfly, Violetta). W czasie II wojny świat, mieszkała w Warszawie. Od kwietnia 1940 pracowała jako kelnerka w kawiarni „U Aktorek”, śpiewała także w kawiarni prowadzonej przez B. Woytowicza (do 1943). Po powstaniu znalazła się w Krakowie. Już 10 VIII 1945 śpiewała tu partię tyt. w „Hrabinie” na scenie T. im. Słowackiego. W tymże roku we wrześniu śpiewała partię Gildy w Poznaniu, a w grudniu partię Rozyny we Wrocławiu. W 1945-49 była prof. krak. PWSM. W 1946 odbyła pierwsze powojenne tournee po ZSRR. W 1947 występowała w Czechosłowacji (udział w festiwalu pn. Praska Wiosna), krajach skandynawskich, Francji, Anglii, Jugosławii. Jako pierwsza artystka pol. śpiewała po wojnie w Berlinie ze słynną orkiestrą Filharmoników Berlińskich. Od 1 IX 1949 została zaangażowana do Opery w Warszawie i wystąpiła tu jako Tatiana („Eugeniusz Oniegin”, pod batutą W. Bierdiajewa). Partia Tatiany była jedną z kilku, do jakich ograniczyła po wojnie swój repertuar operowy (pozostałe to: Hrabina, Violetta, Mimi, Madame Butterfly). Krytyk szwedzkiego pisma „Aftenbladet” pisał o niej: „jest nie tylko mistrzowską śpiewaczką specjalnej klasy, ale także artystką dramatyczną rozporządzającą tak przekonywającą ekspresją, że partia przez nią stwarzana przemawia nie tylko do słuchacza, ale w równej mierze do widza” (cyt. za J. Macierakowskim). W 1949-51 była prof. Wyższej Szkoły Operowej w Poznaniu i występowała gościnnie na miejscowej scenie (Madame Butterfly, Violetta). W Operze warsz. śpiewała partię Hrabiny (prem. 24 VI 1951, reż. L. Schiller) oraz Violettę (prem. 28 III 1952) i ponownie Hrabinę (prem. 28 V 1960); po raz ostatni śpiewała tę partię we wrześniu 1961. Miała głos piękny z natury, jasny, o okrągłym, pełnym brzmieniu, o rozległej skali i kolorystycznej giętkości. Posiadała umiejętność stosowania różnorodnych technik artykulacyjnych i instrumentalną wręcz łatwość frazowania. Jej śpiew zachwycał bogactwem niuansów wyrazowych. W okresie najwyższego wokalnego mistrzostwa słynęła np. z subtelnych odcieni piano i mezzavoce. Aż trzech kompozytorów napisało dla niej koncerty na głos z orkiestrą: T. Kassern, R. Glier, A. Arutunian; koncerty te poza nią nie były wykonywane ze względu na ogromne trudności partii solowej. Była obdarzona nieograniczonymi niemal możliwościami wokalnymi, śpiewała muzykę współczesną obok sopranowych partii operowych najprzeróżniejszych rodzajów - od koloraturowych, przez liryczne po lżejsze dram. (wykonywała np. partie Olimpii, Antonii i Giulietty w „Opowieściach Hoffmenna"). Szczególnym upodobaniem darzyła repertuar franc., pol. i rosyjski. Do niektórych postaci scen. miała stosunek osobisty, emocjonalny - tworzyła wtedy role sugestywne i pamiętne. Jej Hrabina przeszła do legendy. O Rozynie z „Cyrulika sewilskiego” K. Stromenger pisał, iż w partii tej „błyszczała świetnym śpiewem”, „wyglądała uroczo, poruszała się z gracją, była ubrana w powiewną koloraturę i śpiewała koronki i fularowe falbanki, słowem dała postać - śpiewem, wyglądem i grą, całość pełną życia i powabu”. Była kobietą wykwintną i uwodzicielską; jej temperament kryły maniery damy. Talent wokalny, uroda i szczególna osobowość złożyły się na modelowy typ wielkiej artystki opery i estrady muzycznej.

      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 2: teatr.4771.1
      Epitafium na cm. Powązkowskim:
      EWA
      BANDROWSKA
      TURSKA
      ARTYSTKA
      ZM. 25 VI 1979

      Polski Słownik Biograficzny t. 1 str. 257: psb.644.2
      S. Łoza, Czy wiesz kto to jest, Warszawa 1938 - loza.136

    źródła:
    - pogrzeb: Urz. M. st.W-wy http://cmentarze.um.warszawa.pl/pomnik.aspx?pom_id=48153
    ...

    Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiego, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
    Baza jest uzupełniana codziennie
    — bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!


    Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.

    Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi

    Cytuj: Marek Jerzy Minakowski, Wielka genealogia Minakowskiego (Wielcy.pl), wydanie z 25.04.2024.
    © 2002-2024 Dr Minakowski Publikacje Elektroniczne — Regulamin, polityka prywatności i cookie

    Thank you for using
    my website Sejm-Wielki.pl

    This is part of The Great Minakowski Genealogy (Wielcy.pl), which contains the genealogy of 1,200,000 people from the Polish elite from the Middle Ages to Today.

    What you see here is the free portion (about 12%).
    Please support me so that it can continue to be available for free.

    Just subscribe to the full version (Wielcy.pl) and this window will not appear.

    Marek Jerzy Minakowski

    1-year subscription (79 zł)
    lifetime subscription (390 zł)

    log in if you already have an account here

    Close this window for now

    IP: 3.137.218.215