Sejm-Wielki.pl [start]
M.J. Minakowski, Genealogy of the Descendants of the Great Sejm
Zaloguj się contact
Name Surname: 

M Wincenty Drabik (ID: psb.4601.1)

Koligacja (szukanie pokrewieństwa) z: najkrótsza linia przodkowie
n.p. Mieszko I, Czesław Miłosz, Maria Skłodowska-Curie, Karol Wojtyła, Bronisław Komorowski, Marek Minakowski
Dalszy związek rodzinny z potomkami Sejmu Wielkiego (poza Genealogią potomków Sejmu Wlk.)
Uwaga! Tej osoby nie ma w Genealogii potomków Sejmu Wielkiego.
Dzięki uprzejmości autora zaglądasz teraz do Wielkiej Genealogii Minakowskiego (Wielcy.pl),
która jest od niej 10-krotnie większa (1.200.000 osób),
ale korzystanie z niej kosztuje 79 zł rocznie.
Zaloguj się
Autor za swoją pracę nie bierze ani grosza z budżetu państwa. Pomóż mu!

Ranking WGM: 372.938 (top 32%), Liczba łóżek od MJM: (brak koligacji) [wyłącz kolorowanie] [?]


bohater PSB, artykuł w Nekrologii, bohater Wiki, człowiek teatru

ilustracja

Rodzice

ilustracja
  • Zaloguj się
  • Urodzony prawdopodobnie w roku 1850
  • zmarł
 
  • Zaloguj się
  • Urodzona prawdopodobnie w roku 1850
  • zmarła
rodzice Zaloguj się
?1850-
   Zaloguj się
?1850-
|    |
2    3



|
Wincenty Drabik, bohater PSB, 1881-1933

śluby i dzieci, wnuki, i do prawnuków

ilustracja
  • żona (ślub: około 1900): Zaloguj się ?1880-, dzieci
    1. Ż Zaloguj się człowiek teatru 1905-1964
       & Zaloguj się ?1900-
  • Uwagi

    • „Słownik biograficzny teatru polskiego 1765-1965”, t. I, PWN Warszawa 1973:

      DRABIK Wincenty, pseud. Kibard (13 XI 1881 Jaworzno, woj. krakowskie - 1 VII 1933 Warszawa), scenograf, aktor
      Był synem górnika Franciszka D. i Katarzyny z Kozakiewiczów, mężem Michaliny z Langów, ojcem => Eugenii D. Od 1896 uczył się malarstwa w Szkole Przemysłowej w Krakowie. Dzięki wybitnym zdolnościom uzyskał tam stypendium rządowe. Następnie studiował w krak. Szkole Sztuk Pięknych (przemianowanej w 1900 na Akademię) u S. Stanisławskiego, J. Mehoffera i S. Wyspiańskiego, który wywarł na niego najsilniejszy wpływ. W 1901 wraz z J. Wo-dyńskim malował dekoracje dla krak. T. Ludowego, a nawet występował tam dorywczo jako aktor, pod pseud. Kibard, grając m.in. Podbipiętę („Ogniem i mieczem"). W 1903 wyjechał do Wiednia, gdzie studiował w Kunstgewerbeschule i uczył się techniki malarstwa scen. w pracowniach dekoratorskich. Po powrocie do kraju rozpoczął ok. 1905 pracę w malarni T. Miejskiego we Lwowie pod kier. S. Jasieńskiego. W 1909 Jasieński przeniósł się do WTR i wkrótce sprowadził D. do Warszawy. W tym czasie D. był raczej wykonawcą dekoracji niż ich twórcą. Pierwsze bardziej samodzielne prace wykonywał w 1911 dla warsz. T. Artystycznego, projektując dekoracje m.in. do sztuk: „Żart, satyra, ironia i głębsze znaczenie, Gromiwoja”. W tym czasie zapewne współpracował też z M. Limanowskim przy projektowanej inscenizacji „Krakusa” na arenie cyrkowej. Przygotowywał też makiety i projekty dekoracji, z których część była wystawiona w 1913 na wystawie nowoczesnego malarstwa scenicznego w Warszawie. W 1913 został zaangażowany jako drugi, obok K. Frycza, scenograf do warsz. T. Polskiego i do 1915 opracował dekoracje do wielu utworów z repertuaru klasycznego, m.in. do „Lilii” (1913), „Wąsów i peruki” (1913), „Juliusza Cezara” (1914). W 1915 jako poddany austr. musiał wyjechać do Rosji i pod koniec tego roku wraz z J. Osterwą organizował przedstawienia pol. w Samarze. W 1916 projektował dekoracje dla T. Polskiego w Moskwie, a we wrześniu przeniósł się do Kijowa, gdzie przez dwa sez. pracował w T. Polskim i projektował m.in. scenografię „Księcia Niezłomnego” powtórzoną w T. Polskim w Warszawie (1918), a uznawaną za dzieło przełomowe w dziejach pol. malarstwa scenicznego. W początku 1918 wraz z J. Osterwą i częścią zespołu ustąpił z T. Polskiego i współpracował z założonym w Kijowie Nowym T. Polskim, a w lecie tego roku powrócił do Warszawy i został ponownie zaangażowany przez A. Szyfmana do T. Polskiego. Projektował tu scenografię m.in. „Wyzwolenia” (1918), „Szopki staropolskiej” (1919), „Nie-boskiej komedii” (1920). Od 1919 współpracował też z T. Wielkim, a w sierpniu 1921 przeszedł na stanowisko kier. działu malarskiego w T. Miejskich w Warszawie i projektował dla T. Wielkiego, T. Rozmaitości, T. Letniego, t. Reduta i T. im. Bogusławskiego. Dorywczo współpracował nadal z T. Polskim, a także z T. Nowości oraz z t. w Łodzi i we Lwowie. Później projektował też dekoracje do filmów oraz przedstawień rewiowych. Najważniejsze prace D. z tego okresu to scenografie: „Pastorałki” (1922) w Reducie, „Pana Twardowskiego” (1921) i „Fausta” (1923) w T. Wielkim, „Don Juana” J. Zorilli (1924) i „Snu srebrnego Salomei” (1926) w T. Narodowym, „Jak wam się podoba” (1925) i „Nie-boskiej komedii” (1926, nowa wersja) w T. im. Bogusławskiego. Gdy w 1931 T. Miejskie przeszły w dzierżawę prywatną, D. nie został zaangażowany, lecz otrzymał emeryturę i pracował dorywczo, projektując scenografie m.in. dla T. Polskiego, T. Artystów, T. Ateneum i T. Wielkiego. Ostatnia wybitna jego praca to „Turandot” (1932, T. Wielki). Ogółem D. zaprojektował samodzielnie scenografię ponad trzystu sztuk. W 1934 zorganizowano w warsz. Zachęcie pośmiertną wystawę prac D.
      L. Schiller nazwał D. „artystą teatru” i stwierdził, że „swoiście wybujały styl Drabika przygniatał tylko reżysera nietwórczego lub takiego, z którym wielki artysta nie miał właściwie o czym mówić”. M. Treter tak określił cechy jego twórczości: „przejęcie się duchem utworu, świeżość inwencji, polskość, oryginalność i poetyckość scenicznej wizji, spotęgowana kolorystyka, barwność świateł i barwność cieni, harmonijny zestrój wszystkich plastycznych elementów w teatrze”. Wg J. Lorentowicza „w zasadzie był realistą, lubującym się w barwach jaskrawych, co przypisywano jego dziedzicznym zamiłowaniom do sztuki ludowej. Umiał jednak swobodnie symbolizować i syntetyzować”.
      Oprócz projektów scenograficznych, z których część (m.in. do „Niedokończonego poematu") pozostała niezrealizowana, D. malował także portrety. W 1917-18 wykładał w Szkole Sztuk Pięknych w Kijowie, a w 1918-33 w warsz. Szkole Sztuk Pięknych. Zmarł nagle wskutek nieudanej operacji stomatologicznej.

      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.15670.2
      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.18037.1
      Epitafium na cm. Powązkowskim:
      WINCENTY
      DRABIK
      SCENOGRAF
      1881 - 1933

      Polski Słownik Biograficzny t. 5 str. 360: psb.4601.1
      n.67727 Nekrologia Minakowskiego (67727)

    źródła:
    - pogrzeb: Urz. M. st.W-wy http://cmentarze.um.warszawa.pl/pomnik.aspx?pom_id=34234
    ...

    Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiego, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
    Baza jest uzupełniana codziennie
    — bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!


    Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.

    Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi

    Cytuj: Marek Jerzy Minakowski, Wielka genealogia Minakowskiego (Wielcy.pl), wydanie z 20.04.2024.
    © 2002-2024 Dr Minakowski Publikacje Elektroniczne — Regulamin, polityka prywatności i cookie

    Thank you for using
    my website Sejm-Wielki.pl

    This is part of The Great Minakowski Genealogy (Wielcy.pl), which contains the genealogy of 1,200,000 people from the Polish elite from the Middle Ages to Today.

    What you see here is the free portion (about 12%).
    Please support me so that it can continue to be available for free.

    Just subscribe to the full version (Wielcy.pl) and this window will not appear.

    Marek Jerzy Minakowski

    1-year subscription (79 zł)
    lifetime subscription (390 zł)

    log in if you already have an account here

    Close this window for now

    IP: 3.147.195.65